Mansplaining

 
 
Hört talas om mansplaining? Uttrycket är ganska nytt och brukar härledas till författaren Rebecca Solnit, som skrev artikeln ”Men who explain things” 2008, i vilken hon bland annat beskriver hur ett flertal olika män förklarat hennes egna böcker för henne.
Fenomenet i sig måste dock vara lika gammalt som patriarkatet självt.
 
 
 
Det betyder alltså i korthet att en man på ett nedlåtande och/eller förminskande sätt förklarar något självklart för en kvinna, ofta något som hon egentligen vet mer om än han. Beteendet grundar sig förstås i vissa mäns orubbliga övertygelse om sin överlägsenhet, oavsett vilka kunskaper som finns i ämnet som diskuteras. 

Häromdagen startades en tråd med en uppmaning i ett feministiskt forum som jag brukar följa: "Kvinnor, vilken är er skummaste mansplainingshistoria?". Häpet såg jag, i realtid, hur det liksom bara rasslade till då tråden fylldes med det ena vansinniga exemplet efter det andra. Efter två dagar hade den fått hundratals svar. Detta är helt uppenbart något som många, många kvinnor varit med om.

Nedan följer ett litet urval av svaren (de två första är mina bidrag)

Lååångt och mycket text, precis som ett föredrag om hur mensvärk egentligen känns. Enjoy!


 

När en gubbe som aldrig bott på landet eller hanterat djur skulle förklara för mig och fyra andra kvinnor som alla sysslat med hästar i större delen av våra liv vilken färg ett bra hö har. Han gav sig inte ens när flera av oss visade bilder. Flera andra okunniga män backade dessutom upp honom.

 

Alla miljoner snubbar som tråkat halvt ihjäl en genom tiderna när en nämner att en sysslar med hästar. Vad gör de då? Frågar hur det är, vilken utbildning en har, om det är svårt?

Nej, i 9 fall av 10 börjar de dra en långtråkig historia om hur de en gång fick rida på en häst, den vildaste i stallet, hur den skenade iväg och hur ont i pungen de fick. Sen tittar de förväntansfullt på en för att få bekräftelse på hur spännande jag tyckte detta var att lyssna på. Hade jag fått en spänn för varje gång jag varit med om detta hade jag varit rik nu.

Har allvarligt funderat på att börja göra likadant...fråga vad de jobbar med och när de svarar tex datorsupport, börja dra den långa, rafflande berättelsen om den gången då jag misslyckades med att installera Windows 95.

 

Var på dejt en gång med en hyfsat framgångsrik pr-kille strax under 30 som förklarade för mig att feminismen var förtryckande då han som rödhårig och smålänning kände sig utsatt i samhället men exkluderad från feminismens maktanalys. Jag ba "intersektionalitet tex handlar ju om att det finns en massa olika förtryck..." han ba "nu avbröt du kan jag få fortsätta förklara tack" sedan malde han på tills jag lyckades avsluta dejten. 

 

När en snubbe försökte stöta på mig och min kompis genom att berätta att klitoris är en överflödig kroppsdel som inte behöver någon som helst uppmärksamhet om en är så skillad i sängen som han. Visst låter det heeeelt oemotståndligt? 

 

Är på jobbet , en av killarna behöver låna min traktor och byta till gafflarna för att flytta ett däck. Han klarar inte av det för han vet inte hur man gör.  Han ropar på 2 andra gubbar som kommer till hans undsättning , dock vet dom inte heller hur man gör.  Jag står hela tiden och tittar på. Att jag har traktorkort (riktig utbildning från naturbruksskola) det vet alla 3 om. Efter 15 minuter tröttnar jag och går å säger åt han att hoppa ut traktorn , jag byter till gafflarna medans gubbarna står med hakorna i marken. Liksom klart jag med utbildning som kör traktorn varje dag inte vet hur man gör ..... jag är ju kvinna ...

 

En karl med kuk berättade för mig hur mycket papper jag behövde för att torka mig efter jag kissat. Jag svarade att jag är gaaaaanska säker på att jag vet det själv. Det slutade med att han blev sur och gick iväg.

 

En snubbe tyckte att om jag kan amma mitt barn på Café så kan han dra fram ballen så alla kan glo på den.

 

Värsta hittills var när en man förklarade för mig varför det inte är lika hemskt för kvinnor att bli våldtagna eftersom det ändå är meningen att vi "ska få in ngt där"... Detta var dessutom när jag pluggade freds- och konfliktvetenskap och vederbörande var en kurskamrat.

 

 

När jag jobbade på teknisk support så var det en snubbe som sa (direkt när jag svarat): åh. Du, det är lite tekniska saker så kan du koppla mig till nån som kan? Jag sa "absolut", tryckte på mute i ett par sekunder och presenterade mig igen. Han la på. 

 

Haha jag har massa historier från teknisk support..som snubben som typ: alltså inget illa ment men jag har ett ganska komplicerat problem...

Jag: shoot 

Snubbe (suckar): ja alltså datorn hittar inte MODEMET. Du vet den där dongeln... 

Jag: har du uppdaterat drivrutinerna då?

Tyst. JA DET ÄR VÄL KLART FATTAR DU VÄL INTE SKULLE VÄL JAG MISSA DET JAG HAR HAFT DATOR I FLERA ÅR.

(Jag hör hur han klickar och uppdaterar).

JAG FIXADE DET SJÄLV TACK SÅ MYCKET 

 

När jag varit ute och gigat i olika sammanhang och olika snubbar varje gång vill förklara för mig hur jag ska koppla in min (?) mikrofon/förstärkare/ljus och ställa in dessa. Är utbildad på musikhögskola och gjort över 500 gig i mitt liv. Intressant att samma snubbar inte heller vill att jag lyfter något tungt och tar grejer ur händerna på mig när jag redan bär på det. Då jag alltså redan själv tagit beslutet att jag orkar bära det.

 

När en snubbe förklarar för en vad feminism är och att man som tjej ska få och ta mer plats. Medan han själv tar asmycket plats, är högljudd samt avbryter.

 

Motorhuven på min bil har en trasig spärr vilket gör att en behöver vara två för att få upp den, vilket gjorde att jag fick be om hjälp på en mack sist jag skulle fylla på spolarvätska. Tre män slänger sig mot min bil för att snabbt och smidigt hjälpa "den nödställda damen", medan jag lönlöst försöker förklara exakt hur det ska göras. De får ju såklart inte upp huven, så till slut får jag en syl i vädret och kan säga att allt jag behöver är en som drar i spaken samtidigt jag jag lyfter spärren. Två snopna karlar lommar i väg och den tredje försöker ursäkta sig med någon lam kommentar, medan han gör som jag ber om.

 

 Jag jobbar i bokhandel och historierna om kunder som mansplainar äro legio.

Bäst är fyrtifemåringen som berättar i tjugo minuter om hur alfabetet i största allmänhet fungerar och i synnerhet hur bokstavsordning fungerar och sen inte hittar boken han vill ha. Frågar vad vi har för ordning egentligen, var vid jag går och hämtar bokaset (det tar under 20 sekunder) och svarar BOKSTAVSORDNING.

 

Mannen som bestämde sig att jag behövde hjälp med barnvagnen av bussen, trots att jag sa "nej tack, jag klarar det själv, det är mycket lättare utan att någon hjälper till". Han drog i suffletten så att den gick sönder och höll på att välta min månadsgamla dotter ur vagnen. När jag stod på trottoaren helt chockad över att han slitit av vagnen med våld stack han ut huvudet och sa "VARSÅGOD". Jag hade uppenbarligen glömt att tacka.

 

Snubben som hävdade att "Jag har alltid sett personen som en han, så därför tänker jag fortsätta kalla honom för det" när jag försökte förklara att en av våra gemensamma bekanta använder hen som pronomen.

 

När det kommit på tal att jag inte äter kött och en man vill ha en förklaring på varför. Varpå jag säger att jag inte förstår varför jag måste förklara mina val. Får då svaret "Men jag måste ju veta om jag kan respektera dig för det eller inte".

Ja för mitt liv går ju ut på att bli respekterad av dig. Och blir jag inte det så kommer jag ju såklart ändra mig. NOT.

Alla pojkvänner jag nånsin haft, när jag sagt att jag är arg eller ledsen över något, och de har förklarat för mig att det är jag inte alls. Sen har de berättat vad jag känner EGENTLIGEN, för det har de minsann listat ut. 

Samt alla random snubbar som förklarar för en hur onödigt det är att vara rädd när man är ute själv om kvällarna. Det är faktiskt större risk att bli nerslagen som kille!!

 

Åh alla dessa män som har mansplainat mitt egna forskingsområde för mig! Typ "jaha? Väpnad konflikt säger du?! Det kan jag jättemycket om" *Ger en jättelång banal och felaktig analys om en väpnad konflikt de har hört talas om*. Liksom, jag forskar inom detta, och du jobbar typ som naturkunskaplärare.

 

Bor utomlands och hade ett quiz på jobbet när frågan om hur svenska flaggan ser ut dök upp. Vit och röd, sa snubben till höger självsäkert, ovetande om att jag var svensk. Förklarade att det är ganska vanligt att blanda ihop swedish och swiss men Fick en fin mansplaining om hur man kunde minnas hur man skulle hålla isär de två länderna... tack?

 

Mannen som förklarade att jag inte kunde vara född den 31:a juli för det finns bara 30 dagar i juli, det var han alldeles säker på.

 

Det här är väl inte direkt mansplaining men snubben som skulle operera sin prostata och jag sitter och förklarar hur vi kommer söva och bedöva honom och han plötsligt avbryter: "Varför vill du egentligen bli narkosläkare? Det är ju inte särskilt sexigt liksom!”. 

 

Alla dessa män som ska förklara politik överhuvudtaget. Deras analyser sträcker sig typ till "NATO, Ryssland, Olja" med en touch av Kalla kriget och konspirationsteorier och sen förväntar dom sig en guldstjärna och att jag har fått ut något utav "samtalet".

 

Kille som förklarade att feminismen inte behövs för att Sverige är jämställt och det varminsann synd om killar också! Han kunde ju inte gå på klubben med uppknäppt skjorta och det var ju orättviiist! *liten violin spelar i bakgrunden*

 

När jag (i ett tidigare förhållande) försökte ta upp problematiken om undermedveten och inlärt beteende i en hetrosexuell tvåsamhet. Varpå han tittade sorgset på mig och förklarade att det där bara fick honom att må dåligt och det vill jag ju inte??Så den diskussionen kom aldrig upp igen, istället gick vi på fotboll för att han ville det (detta är f ö av en man som själv kallar sig feminist)

 

 

När en snubbe skulle förklara för mig att statistiken som visar att fler personer i svenska bolagsstyrelser heter Anders än är kvinnor är feltolkad. Detta motiverade han med att män i högre utsträckning startar företag och sätter sina fruar som suppleanter, och sen förklarade han flera gånger för mig vad en suppleant är. Jag läser företagsekonomi vid Handelshögskolan. Så avslutade han med att han inte trodde att allt detta berodde på strukturer, utan individuella val och kompetens.

 

När jag före öppning putsade fönster på min restaurang stående på en stol och en kostymklädd portföljbärare kommer in, ser sig om i matsalen och frågar mig: "finns det ingen här?" "Är det kocken du söker så finns han i köket", svarar jag. Två minuter senare kommer han tillbaka och säger: "det var visst dig jag skulle prata med, jag har ett erbjudande om en annonsplats". Hah!

 

Vi hade genustema i skolan och vår lärare pratade om hur stort utrymme elever generellt tar i klassrummet beroende på kön. Då valde en kille att gång på gång säga att han verkligen AAALDRIG upplevt att tjejer generellt tar mindre plats. Det som var så fantastiskt var att medan vår klass diskuterade om detta skrev vår lärare upp vilka som pratade. Det var 50 % killar och 50% tjejer som pratade. Enda problemet är att i vår klass gick det dubbelt så många tjejer som killar. ..

 

Åh gud, kom på kanske den värsta mansplainingen jag varit med om. Jag går till en manlig frisör för att klippa mig kort. Visar en bild på hur jag hade mitt hår för några år sedan. Det är alltså jag själv på bilden. Han hånskrattar och säger: haha, sådär kan du inte klippa dig. Det där är en pojkfrisyr! Jag: eh, va? Jag vill klippa mig såhär, har aldrig trivts så bra som när jag hade så kort hår. Han fortsätter att mansplaina att det minsann bara är killar som kan ha den frisyren. Jag blir helt jävla skogstokig och sliter av mig skynket eller vad det heter och går därifrån. Hör honom säga på vägen ut: men om du verkligen vill ha håret sådär så kan jag klippa det så. Jag har klippt hår i 15 år, jag kan min grej. Men det är du som får gå omkring med den frisyren sen.

 

Det måste ha varit när jag cyklade landsvägscykling ca 50 mil / vecka och en fet medelålders gubbe talade om för mig hur mycket och på vilket sätt jag behövde träna inför Vätternrundan. Jag ba.... ehm... cyklar du landsvägscykling? han berättade då att han brukar se på tour de france.

 

När jag pratar om kvinnors förtryck och män i denna debatt bah "Men alltså, fan vad sorgligt. Så känner inte jag att det är. Varför ser du ner på dig själv och din medsystrar på detta sätt?"  Jag blir alltså en deppig kvinna med pissigt självförtroende som ser ner på sig själv när jag pratar om kvinnoförtryck..en bah..va? Kvinnoförtryck finns tydligen inte. Jag är bah deppig .

 

En kompis dåvarande pojkvän satt på en fest hemma hos mig och förklarade högljutt, (utan att lyssna på någon annan) på ett väldigt "nu-ska-jag-förklara-det-här-för-er-minsann-sätt) vad olika tapas är för något. Tre av "åskådarna" hade bott flera år i Spanien samt att en fjärde är halvspanjorska. Samt att jag tror att de allra flesta redan vet vad tapas är för något.

 

En kund framför sitt missnöje ilsket och jag bemöter det på ett lugnt och bra sätt. Kunden blir bara mer ilsken och kräver att få tala med chefen på stället varpå jag svarar "Det är jag som är chef här så du kan fortsätta prata med mig." Mannen granskar mig från topp till tå och fräser så spottet flyger i mitt ansikte: "Du är fan ingen chef, ta hit chefen!”

 

När man argumenterar och diskuterar ett ämne som motståndspartnern inte kan ett skit om (i detta fall hundars näringslära och utfodring med biologiskt anpassad rå föda) den blir förbannad och säger "det är typiskt tjejer att vara sådana fittor". 

 

När jag och min tjejkompis deltog i en beerpongturnering, och efter tre matcher var de enda som stod obesegrade. Då ställde sig två snubbar som åkt ur turneringen bredvid oss bär vi spelade och instruerade oss i hur vi skulle kasta för att träffa. Alltså, vi var obesegrade, de var utspelade. Men de skulle lära oss hur det skulle göras.

 

När jag spelade en match i korpinnebandy (som det enda laget i serien med inte 100 procent män) och blev tafsad på i samband med sexistiska och kränkande kommentarer. Vi avbröt matchen och jag skrev ett mail angående händelsen (är lagledare). Mannen ringer då upp mig och säger att "JAG KÄNNER MIG KRÄNKT NÄR JAG LÄSER DETTA”.

 

När mitt ex förklarade att jag gjorde slut med honom för att han har liten penis och att jag blev tillsammans med min nya för att han har stor penis. 

För att sen supa sig aspackad, spotta på mitt golv(vadå det är ju endå så skitigt här) ta stryptag på mig, flippa totalt när han upptäcker att hans sprit är slut(han bjöd alla av sin sprit) och till sist bryta av sin bilnyckel i nyckelhålet och bli tvungen att ringa sin mamma för att kunna komma hem. Jomenvisst, det handlade bara om storleken på hans kuk.

 

Satt på styrelsemöte i en förening jag var aktiv i. 

Jag: "Vi pratade ju redan förra året om att ändra på hemsidan, folk fattar inte att vi är en ideell förening utan tror att vi är ett företag. Vi måste bli tydligare."

Resten av styrelsen: "Nja..." *diskussionen fortsätter*

Manlig kassör: "Men vi kanske måste ändra på hemsidan då, så att folk inte tror att vi är ett företag utan fattar att vi är en ideell förening."

Resten av styrelsen: "Jaaa, bra idé! Det gör vi!”

 

 

När en snubbe skulle förklara någon populärvetenskaplig kunskap om rymden, till mig som doktorerar i rymdfysik. Så många gånger folk blivit förvånad över mitt yrke för att jag ser ut som jag gör 

 

När jag av två oinsatta pers (varav en snubbe) blev ombedd att förklara vad mansplaining innebär och direkt blev avbruten av snubben som tog över förklaringen för den trejde personen med förklaringen "Jag fattade vad det var när hon (dvs jag) sa första ordet”.

 

Min berättelse utspelar sig på ett LAN för ett par år sedan, där jag, ensam tjej bland ca 15 killar, spelar World of Warcraft. Jag går vid ett tillfälle iväg från datorn pga toabesök och för att värma mat i köket. När jag kommer tillbaka sitter en kille vid min dator, och har, medan jag varit borta, ÄNDRAT OM hur mina attacker ligger utplacerade på skärmen och mina kortkommandon. "Det är mycket bättre om du har såhär, för det går mycket snabbare att flytta fingrarna mellan de och de tangenterna" och "När du är den här karaktären så är det bäst om du fokuserar på det här" osv OSV. 

Jag har spelat WoW sen det kom ut. Min karaktär var högsta leveln. Allt som han ändrade hade jag anpassat efter min spelstil och vad jag tycker funkar bäst, men det var tydligen inte lika viktigt som hans oerhörda expertis. 

Jag dödade honom (i spelet) så jävla hårt efter detta att det fan nästan var synd om honom. Obs NÄSTAN.

 

När min inneboende frågar om han ska fixa den installationen jag håller med på på datorn. Jag är civilingenjör i datateknik, han har en master inom spansk litteratur, han vet om det, men ändå…

 

Kollegan som inte litade på mig när jag beskrev att fiskar andas under ytan... Han var tvungen att slå upp det, EFTER att ha dumförklarat mig och förminskat genom att beskriva hur "alla som fiskat på Östersjön vet att fiskar går upp till ytan för att få luft" …..

 

Gravid med andra barnet och min svärfar förklarade att det förmodligen inte var barnets rörelser jag kände (v.22) utan jag var förmodligen bara gasig. Han har nämligen erfarenhet av fler graviditeter än mig. Not.

 

Idag på jobbet i diskussion om bh:ar och en kollega (snubbe) försöker förklara för mig varför det är bra/dåligt med bygelbh. "det gör ont för kvinnor när bh:n trycker här" "det är jobbigt för kvinnor med stora bröst om banden sitter så här" "det bästa för kvinnor är ändå sport-bh" Och när jag försöker beskriva hur det känns för MIG så vill han föra fram sina argument som de mest rätta och riktiga.

 

Vi skulle ha 50-års kalas och pratar om vem som kan fixa vad.

Gubbe säger: Johanna kan väl baka tårtor?

Jag: Nä jag är inte så bra på att baka... 

Gubbe: Men du är ju kvinna... 

Jag:Jo förvisso men jag bakar ju inte med fittan? 

Sen vart det rätt tyst…

 

Står i verkstan och skruvar, en man kommer in och tittar på mig.

"Vad gör du?"

"Monterar kofångare."

"Jobbar du här?"

"Eh... ja."

"Näe?!"

".... JO."

"Vad jobbar du som då?"

"Mekaniker." 

"Näe?!"

(Här är jag måttligt less på konversationen)

"Kan jag hjälpa dig med något?"

"...Men du är alldeles för söt för att vara mekaniker!"

Ok. Thanks for the info and fuck off så jag får jobba ifred.

 

Jag har fått förklarat för mig hur jag sätter fast en lapp. Med tejp. På en pärm. Av en 33årig manlig kollega. I vintras. Jag förklarade för honom vad mansplaining var. Han blev kränkt.¨

 

När en snubbe sa till mig att jag hade snygga bröst och jag blev arg och han drog en förklaring att "Män tänder ju på bröst för att de visar att ni kan föda våra barn och mata dom därefter!” Som om att min existens är berättigad bara för att jag är kärlet som eventuellt har förmågan att bära barn.  ÅH, TACK DU ALLSMÄKTIGE MAN, FÖR ATT DU ORKAR OCH TAR DIG TID ATT FÖRKLARA FÖR MIG, HYSTERISKA BEHÅLLARE FÖR MANLIG AVKOMMA, HUR VÄRLDEN FUNGERAR!! AAAAASIBENYYAAAAAAWAWAISIWAWAAAAAAAA! (lejonkungen-låten)

 

En rolig/tragisk historia var när en man förklarar för mig att man kan "bota" lesbiska genom att man har sex med dem och att sperman på så vis åker upp i hjärnan och "botar dem".

#1 - - Anonym:

Ja, vem blir förvånad? Spyr! Sitter i en hel del möten med rätt många män. Det bästa är väl ändå när man är dum nog o yppa sina idéer för son manlige chef eller manlige möteskollega bromsar idén o sen något senare tar upp ens idé igen, fast då som att det är hans idé från början😒

#2 - - iben:

oh! jag hade en labb en gång och då hade vi förberedelseuppgifter och skulle använda resultatet i labben. jag och killen som satt bredvid mig hade fått olika uttryck. killen som han jobbade med tog mina uträkningar, sa "då ska vi se var du gjort fel", jämförde med sina egna och upptäckte att det var han som hade gjort fel. hahah!!!!