Inspiration från litteraturen

Skrutts älsklingsbok just nu är en tröstlös historia vid namn "En tvättbjörns vecka". Den beskriver, på vers,de dagliga tvättrelaterade vedermödorna hos en hårt prövad tvättbjörnsmamma med fem ludna, lortälskande satungar.

Den här boken var en favorit redan på brorsornas tid, och jag vet inte hur många gånger jag vänt de tummade sidorna och mer eller mindre livfullt läst om björnrackarnas liv, men nog är det många.
På den tiden kunde jag verkligen relatera till den stackars slitna mamman, det ständiga tvättberget och den frånvarande tvättbjörnspappan. Numera har jag nog lite mer distans.
Distans är iallafall inget lilla Skrutt sysslar med. Två ouppmärksamma minuter, en talande tystnad...uh-oh.
Hittade henne vid tvättmaskinen, där hon glädjestrålande hällde ut ett par flaskor flytande tvättmedel på golvet med citatet "Alltid samma! säger tvättbjörnsmamma!"...de kluckade gött när de tömdes.

Ibland kan jag tycka att det där med inspiration från litteraturen är klart överskattat.
 
#1 - - Karin:

hahahaha! får vi låna den boken sen? jag tror inte vi kommer ha tvättmaskin i lägenheten så vi borde vara lite säkrare ;)