Centrifugen som kom tillbaka

Börjar garva när jag läser att Årets julklapp utsetts.
Tadaa...råsaftcentrifugen!
En produkt som sägs "tar fasta på den kombinerade mat- och hälsotrenden där allt fler vill laga kvalitativ mat från grunden. Det är en produkt som speglar konsumenternas ökade hälsomedvetenhet likväl som den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck"
 
Så svårt att fatta att det töntigaste tänkbara från min uppväxt nu är det hippaste. Surdegsbröd. Hemstickade ylletröjor. Och råsaftcentrifug.
Vår familj var den enda jag visste som hade råsaftcentrifug på 70-talet.
I den gjorde min hälsokostentusiastiska mamma morotssaft, grön saft på allehanda vilda växter ("Minst ett glas om dan!") samt en ohygglig, grumlig brun saft på rå potatis ("Avgiftar kroppen! Renar blodet! Så nyttigt!")
 
Vi drack snällt, himlade med ögonen och tyckte det var lite pinsamt om man hade nån kompis hemma...DERAS mammor bjöd aldrig på läskig tjock hemgjord saft, eller snackade om hur nyttiga saker var.
Inte heller bakade de surdegsbröd eller syrade kål.
Och om DE ville ha en rosa tröja (á là Cyndi Lauper eller Madonna) fick de en färdigköpt, i syntet...inte en hemstickad i handfärgat yllegarn.
 
Nu, över 30 år senare, är allt det där töntiga trendigt.
Vad av alla mina pinsamheter kommer vara hippa när mina barn är vuxna?
 
Vill bara påpeka att jag ärvt den gamla centrifugfan :
 
 
så jag hoppas på nåt betydligt roligare i julklapp.
Kanske en hembränningsapparat?
#1 - - Ganga:

Underbart!!! Jag har inte alls plågat mina barn så mycket med hälsosamma råsafter som jag borde. Men nu känner jag en förhoppning att det kommer att bli hippt med att dansa naken i månljus, smörja sig med färgterapi o skicka energier hit o dit!
Dom där konstiga flaskorna med homopatiska droppar får nog också en renässans! Tjo ho!

Svar: Haha, den dag sånt blir allmänt brukat kommer världen vara en bättre plats :)
The (b)loglady